WWW.BROODJEBROOD.NL

De Laatste Show!


Na de dood van Herman Brood wil een Amsterdams organisatiebureau een toeristische attractie maken van het laatste optreden, zijn zelfmoord. De folder met de titel ‘De laatste show van Brood’ is al klaar.
De organisatie trakteert toeristen tijdens de tour op een macaber eerbetoon.
Aan de bar in het Hilton drinken deelnemers aan de excursie Hermans favoriete drankje ‘Crème de menthe’. Daarna kunnen ze op een prikbord een afscheidsbriefje hangen naast dat van Herman.
Met de lift gaat de groep naar de bovenste verdieping van het hotel, terwijl op de achtergrond een uitvoering van ‘Never be clever’ klinkt. Op de dakrand staat een wassen beeld van Herman.
Vanafdeze historische plek begint het abseilen.
‘Toe maar jongen’ spreekt het beeld en de deelnemer zeilt in een tuigje naar beneden.
Op elke verdieping hangt een plaquette met de exacte tijd waarop Brood daar voorbij kwam tijdens zijn
fatale sprong. Ze worden afgewisseld met karakteristieke uitspraken van de rocker. De abseilers landen op een krijttekening die de precieze omtrek toont van Hermans lichaam na de val.
Terwijl ze op de grond liggen wordt hun, als toetje, zicht geboden onder het rokje van een jong meisje, precies zoals Herman het had gewild.
De attractie kwam niet van de grond vanwege een conflict over de verdeling van de inkomsten tussen het hotel, het organisatiebureau en de nabestaanden.

Het verhaal is zeer waarschijnlijk niet waar. Het Hilton hotel Amsterdam is in elk geval nooit benaderd door het organisatiebureau. Roberto Payer, general manager van het Hilton en persoonlijke vriend van Brood, noemt het idee voor de attractie ‘smakeloos’. Hij stelt: ‘Daar zouden we nooit aan meewerken.
Wat wel klopt is dat we nooit iets doen met Herman zonder zijn weduwe Xandra te raadplegen.’